Tekstgrootte
Oecumenisch Onderwijs
Oecumenisch onderwijs betekent voor ons: Iedereen mag trots zijn op wie hij/zij is en waar je vandaan komt. Iedereen laat elkaar in zijn waarde. We gaan met elkaar in gesprek in plaats van oordelen. Iedereen mag zijn/haar geloof uitdragen, waarbij respectvol leven en laten leven leidend is. Je neemt het perspectief in van een ander, er is begrip voor de mening en zienswijze van de ander. De methode die wij gebruiken voor ons oecumenisch onderwijs is vooral gericht op situaties uit het dagelijks leven. Er worden verhalen verteld en situaties geschetst, waaruit gesprekken met elkaar in de klas ontstaan. Door deze gesprekken willen we inzicht en ruimte geven voor de altijd aanwezige diversiteit in de school en op deze manier elke leerling een stem geven.
Trifolium is een school van stichting CPOW (Christelijk Primair Onderwijs Waterland). De stichting CPOW streeft ‘goed bijzonder onderwijs’ na. Dat ‘bijzondere’ komt tot uitdrukking in de wijze waarop wij ons religieuze en culturele erfgoed willen doorgeven aan de volgende generatie.
Onze geloofswaarden richten we als volgt in:
Gelukkig; iedereen mag geloven in zichzelf en trots zijn op het gezin waaruit hij/zij komt. Vanuit deze basis de ander zijn/haar geluk en geloof gunnen.
Respectvol; iedereen laat elkaar in zijn/haar waarde. Wij gaan met elkaar in gesprek in plaats elkaar te (ver)oordelen.
Ondernemend; iedereen mag zijn/haar geloof actief uitdragen, waarbij het principe respectvol leven en laten leven leidend is.
Empatisch; iedereen neemt het perspectief van de ander in. Er is begrip voor de mening en zienswijze van de ander.
Intrinsiek gemotiveerd; er is ruimte voor iedereen om te leven en te geloven vanuit zijn/haar gedachten.
Dit vindt u terug in ons dagelijks handelen met leerlingen, ouders en leerkrachten.
Daarnaast werken we met de methode Trefwoord, waarmee we dagelijks werken. Trefwoord is een levenbeschouwelijke methode, die speciaal geschreven is voor oecumenisch onderwijs. Ook kinderen zonder godsdienstige achtergrond kunnen aansluiting vinden in deze methode, omdat er voortdurend een verband gezocht wordt met de praktische situaties van het leven. We vieren met de kinderen de christelijke feesten Kerst en Pasen middels een viering. We staan ook evenzeer stil bij de religieuze beleving van kinderen en ouders uit andere culturen. Wij verwachten van hen dat die respectvolle houding wederzijds is.
Onze identiteit hebben wij in onze identiteitskaart beschreven. (Klik op de afbeelding om te vergroten)